12. jan. 2009

Bilene er blant våre viktigste miljøtiltak


Regjeringen har satt et offensivt mål om at CO2-utslippet skal under 120 gram per kilometer for nye solgte biler. Men vi ligger ganske langt unna den målsetningen. Norge som er et langstrakt land, er helt avhengig av større miljøforbedringer på privatbilene. For bilen er kommet for å bli.

Fra 2007 til 2008 økte utslippene fra dieselbilene med 1 gram, fra 158 i 2007 til 159 i 2008. Bensinbilene endte også på 159 gram, men det var ned fra 161 gram i 2007. Og når vi legger dette sammen med den årlige trafikkveksten, så trenger man ikke være klimaforsker for å forstå at vi har et ganske stort miljøproblem.

Jeg er en stor tilhenger av kollektivtrafikk, enten det er tog, bybane, buss eller trikk. Men samtidig har jeg investert i bil, da jeg ser at min hverdag krever noe annet enn bare et busskort. Man kommer seg rett og slett ikke dit man skal, hvis ikke man et mer fleksibelt fremkomstmiddel enn bussen. Sånn sett, er det grunn til å advare litt mot det noe ensidige fokuset på at alle skal over på kollektivtrafikk. Mange flere skulle gått over, men vi må innse at en stor del av miljøløsningen ligger i å gjøre bilene mer miljøvennlige. Da er det ikke godt nok med en offensiv utslippsmål, det må selvsagt handling til.

I tillegg til det spennende som skjer i forhold til EL-biler, luft-biler, hybrider og hydrogen-biler, så skjer det også mye spennende rundt de bilene som bruker fossil energi. Volksvagen har utviklet en sportsbil som bruker 0,43 per mil. Jeg håper selvsagt at vi snart bare har biler som bruker fornybar energi, men det nytter ikke å sitte å vente på det, vi må selvsagt gjøre bensin- og dieselbilene best mulig.

For å få fart på salget bør man ikke bare gjøre noe med avgiftene, men man bør rett og slett sette utslippstak. Biler som slipper ut mer enn 200 gram per kilometer bør ikke være tillat å selge fra og med 1. jan 2010. Foreløpig har ikke regjeringen lykkes med sine målsetninger, nå må det være tid for tøffere tak.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

enig!! jeg klarer meg ikke uten bilen, selv om jeg gjerne skulle sett at trikken gikk opp til huset vårt :)