15. mars 2013

Hurra! Bybanen nærmer seg Åsane!


Midt i høringsrunden for trasévalget, kommer det en gladnyhet av de sjeldne: i den kommende transportplanen foreslår regjeringen en større satsing på kollektivinvesteringer i storbyene. Vi kan nå slå fast at bybanen nærmer seg Åsane, en bydel som er like stor som Tønsberg.

Hele 26.1 milliarder skal over ti år brukes på kollektiv, sykkel og vei i de fire største byene. Mot dagens 9.2 milliarder er det ingen tvil om at sannsynligheten for videre bybanebygging halvt betraktelig. Det er selvsagt noen skjær i sjøen, men i dag bør vi alle feire.

Bybanen begynte som en rent transportprosjekt: frakt flest mulig mennesker på en best mulig måte. I dag er bybanen veldig mye mer. Det handler om byfornying, byutvikling, næringsutvikling, reduserte utslipp, universell utforming, reduksjon av støy osv. Så når staten også får øynene opp for bybanen er det kanskje fordi de ser at bybanen er vår tids største driver for positiv utvikling av Bergen. Det er ikke rart at vi ukentlig har delegasjoner på besøk.

Vi har brukt mye tid på å påvirke departementet, vegdirektoratet og stortingspolitikerne. Egen bybanebrosjyre, tverrpolitiske brev og presentasjoner, allianse med næringsliv og fagbevegelse og viktige utredninger som viser fremtidig potensial.

Høringsfristen for valg av trasé er satt til 26.april. Delta gjerne i høringen, vi skal fatte et viktig vedtak som nå også er langt mer enn bare en plan.

Bilde: 21. juni i år åpner 2.byggetrinn, Nesttun-Rådalen. Her står jeg sammen med fylkesordfører Tom Christer Nilsen og markerer at bybanen tester denne linjen for første gang.

Link til saken til BT: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Milliardpott-til-bybane-til-Asane-2861958.html#.UULh3lewRGM (klarer ikke å lime inn linken i teksten fra mobilen) :)

FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: