Legg ned flyruten Oslo-Bergen!
Og bygg høyhastighetsbane! For en uke siden bestilte Stortinget en utredning om et ”supertog” i Sør-Norge. Dvs et tog som kan utkonkurrere flyet. Endelig ser vi visjoner for noe som er mer fremtidsrettet enn en ny rullebane på Flesland. Nå må vi bare se å ikke dra dette ut i evinnelige tider. Kom i gang og bygg!
Radikal endring av reisetid
Toget skal bruke to og en halv time fra Oslo til Bergen, halvannen time fra Bergen til Stavanger, ytterligere halvannen time til Kristiansand, og to timer og et kvarter mellom Kristiansand og Oslo. I dag bruker toget 6 timer og 40 minutter mellom Oslo og Bergen. Fra Oslo til Kristiansand tar toget 4 og en halv time, og ytterligere 3 og en halv time til Stavanger.
Dyrt?
Men det må jo være galskap å bygge tog i Norge med fjell og så få mennesker tenker du gjerne. Men det er ikke riktig. Det er nettopp Norges topografi med harde fjell og det faktum at mellom byene så bor det få mennesker som gjør dette ”billig”. Norsk Bane er et konsulentselskap som jobber for å bygge høyhastighetstog i Norge. De har sett på dette med kostnader, daglig leder Jørg Westermann sier til e24.no: - For å bygge hurtigtog på jordbruksland, må entreprenøren først grave en opptil 15 meter dyp grøft, og fylle denne med stein. I den norske fjellheimen kan vi bygge togspor til 50 millioner kroner per kilometer. I Tyskland kan det koste 3-4 ganger så mye.
Mange flyreisende
Ifølge Oslo Lufthavn flyr 54.000 personer mellom Oslo og Bergen på en vanlig uke. Dette er sjette mest i Europa, og på linje med strekningen London – Paris. Tenk deg for en drøm det ville vært å lagt ned flyruten mellom Oslo og Bergen*. Tenk for noen konsekvenser dette ville fått for våre klimagassutslipp.
Farlige utredninger
Det er til å juble over at Stortinget nå har bestilt en utredning for høyhastighetstog i Sør-norge. Men utredninger er farlige. De kan ta veldig, veldig lang tid. Og de kan dra inn momenter som kun er egnet for å trenere et godt prosjekt. Det er derfor viktig at Stortinget også i tiden fremover viser handlingskraft og vilje til å si at vi ønsker et miljøvennlig, effektiv og moderne alternativ på bane. Skal Norge komme noen som helst vei med dette før mine barnebarn** er blitt besteforeldre så nytter de etablerte fagmiljøene som er å anse som konkurrenter styre dette for mye. Det kan være viktig å minne om at både NSB og Jernbaneverket arbeider for å fonye og ruste opp Bergensbanen, et prosjekt som på ingen måter er tjent med en høyhastighetsbane like ved siden av.
*Selv en miljøfreak som meg tror ikke på de som sier at man kan legge ned flyruten mellom Oslo og Bergen etter at en høyhastighetsbane er realisert. Noen skal videre på andre flygninger og vil sånn sett ikke se på et hurtigtog som et alternativ. Men at de fleste ville valgt toget, det er jeg ikke i tvil om.
**Jeg er 23 og ennå ikke blitt far.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
10 kommentarer:
Det hadde vært fantastisk bra med en slik høghastighet togbane!
Dette må dere få til!
Ja, dette har jeg jo støttet ivrig opp om tidligere, og interessen blir jo ikke mindre av at man får høre om gunstige grunnforhold (egentlig logisk når en tenker seg om)...
Selv om det er viktig å undersøke hvilke løsninger og traséer som er best egnet og mest fornuftig å bygge ut, er det åpenbart ingen tid å miste. Jeg vil reise med dette toget selv, jeg faktisk..!
Hvorfor ikke bygge ordentlig flerfelts motorvei, med fartsgrenser oppimot 150 km/t, mellom de største byene istedenfor?
Synes det er fryktelig irriterende dersom mine skattepenger skal gå til å finansiere et slikt tapsprosjekt som dette togprosjektet!
Hmm... Med så høye fartsgrenser må du jo legge det aller meste av en slik motorvei i tunnel allikevel, da. Vet ikke helt om det blir så mye billigere?
Dessuten blir jo reisetiden opp mot tre og en halv time (med snittfart på 150, og bilene slipper enn så lenge ut både CO2 og andre ting. Tror vel kanskje ikke helt at det kan konkurrere med fly på den måten, verken transportøkonomisk eller miljømessig...
Poenget mitt er at motorvei kan ALLE benytte seg av, mens tog bare er for desom skal hele strekningen. En motorvei vil kreve mindre penger i vedlikehold, være langt bedre for all godstransport (som det er utopisk å anta at man kan få over på bane), samt være mer miljø- og familievennlig.
Poenget med å bygge en høyhastighetsbane er mange:
- lite arealkrevende
- store miljøfordeler
- "kortere" avstand mellom vestland og østland
- konkurranse dyktig mot fly
- vil kunne ta bort i mot all gods
Bygger du en firefelts motorvei så vil det ta store deler av landskapet, det vil bidra til økte utslipp, flypassasjerene vil fortsatt ta fly og avstanden blir fortsatt ikke kort nok.
Ideen bak høyhastighetsbane er at den skal finansiere seg selv. Norsk Bane mener at en høyhastighetsbane vil være så lønnsom å drive at den vil kunne bære alle investeringer. Da vil vi "slippe" å bruke skattepenger på dette tiltaket for fremtiden.
Dersom Norsk bane mener dette synes jeg de, som alle andre som har en god idé, bør skaffe investorer med den samme troen på prosjektet som de selv har, søke om konsesjon, og bygge denne banen - ikke drive hassard med mine penger...
hei sturla du vet jævelig godt at dette med å bygge en firefelt motorsvei er noe av det fucking dummeste samfunnet kan gjøre det er så sykt mijøskadelig for samfunnet fordi det gjør at det slippes ut sykt mye co2 gasser i amtmosfæren tog er ekstremt mye mere miljøvennelig enn bil . bil forurenser ekstremt mye faktisk det er et at vanvittig problem . som du sikkert vet så er global oppvarming et av de største samunnsproblemene i samfunnet i værden i dag. jeg skal si deg en liten ting at dersom vi får så ekstremt mye mere bil trafikk i norge så går værden til helvete fordi da kommer klimagass utslippet til å gå til himmels øke ytterligere å like mange vil ta fly som også er ekstremt forurensende så problemet kjære sturla er at kliamet går til helvete med din måte å tenke på . om 50 år så vil jorda ha gåtten dukken på grunn av din måte å tenke på da er det ikke mere bruk for biler men heler gravplasser i norge . så det så.
det er nemmelig slik sturla at biler står for en stor del av den globale oppvarmingen i samfunnet i dag. fn mener at klimautslippene må reduseres omgående så fort som overhode mulig for å redde eksistensen av jordkloden vår. saken er den at om ikke værdensamfunnet gjør noe nå så har kanskje jordkloden bare 50 eller 100 år på seg før den går under fordi temperaturene på jorda blir for høy rett og slett. det er fakta desverre. transport sektoren i samfunnet står for 27 prosent av klimagassutslippene å av disse prosentene står bilen for en hel del . det er en eldendig løsnig og bygge en firefelts motorvei først og fremst fordi det vil få biltraffen til å bli ekstremt mye høyere å når biltrafikk allerede skaper helevetes mye miljø problemer hvorav store klimautslipp så er det ingen god ide å gjøre ting som skaper enda mere klimautslipp . fn har som sagt allerede sagt at værden må redusere sine utslipp med 50 prosent tror jeg det er innen år 2050 å da er det rett og slett på trynet å lage en firefelts motorvei. tog derimot er ekstremt miljøvennelig skaper ikke høye utslipp av klimagasser i hvertfall ekstremt mye mindre enn fly og biler (om noe overhode). sats på fly. dersom vi satser på fire felts motorvei så sparer du nok skattenpengene dine men prisen du betaler blir større på sikt . dine barn og kommende barnebarne vil betale prisen å den er adsjillig høyere enn det er å ta en 50 til 100 millarder kroner nå fro bygging av høyhastighets tog. tapet av selve jordkloden er nok et meget værre tap vil jeg tro.
men for all del så lenge du sparer værdens skattepenger med bygging av firefelts motorvei så har man jo penger nok til å lage masse gravplasser når værdens befolkning stryker med om en 50 til 100 år delevis takket være din måte å tenke økonomisk politikk på . hilsen aleksander matheussen.
Jeg synes prosjektet om å bygge høyhastighetsbane i Norge er en kjempegod ide og ikke minst en kjempegod investering av våre oljemilliarder. Jeg vil dog i stedet foreslå å kjøpe det tyske Transrapid toget som er et magnetpute tog på stolpe som derfor egner seg mye bedre for Norsk kupert terreng. Dette vil medføre fordeler som kortere tuneller idet fjell jo som regel er pyramideformet og det gjør stor forskjell om mann borer tunnel femti meter leger opp, i tillegg så er det jo terrengutjevningen som koster mest når det gjelder bygging av spor. Et stolpebasert system vil behøve betydelig mindre terrengutjevning enn det tradisjonelle systemet. I tillegg snakker vi ved Transrapid toget som jo er et magnetpute tog om betydelig høyere hastigheter, marsjfart på 500 km/t eller mer.
Se http://www.transrapid.com/ for nærmere informasjon.
Legg inn en kommentar