KrF fikk bybane flertall
I dagens fylkestingsbehandling av vestlandsrådets transport plan fremmet KrF forslag om å utrede et helhetlig bybanenett til alle Bergens bydeler og omegnskommuner. Med et knapt flertall vedtok fylkestinget dette forslaget som kan føre til en helt ny Bergensregion.
Bybanen er noe av det mest fremtidrettede areal-, transport- og miljøgrepet politikerne har vedtatt. Foreløpig er kun strekningen sentrum-Nesttun endelig vedtatt og finansiert, men KrF har lenge ivret for å bygge videre. Dagens fylkestingvedtak er historisk og som den miljø"freaken" jeg er, er det ekstra gøy at KrF tar ledelsen!
NRK Hordaland: Usamde om bybaneutviding
Les mer om det som ble vedatt i fylkestinget her.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
Sorry, men bybaneprosjektet er, så langt jeg kan se, det mest håpløse prosjektet som er lansert i Bergen de siste 30 årene!
La oss være realistiske: Bergen er en for liten by til et slikt nettverk - bare se på Oslo, som ahr mer enn dobbelt så mange innbyggere, og som sliter med lønnsomheten i sitt t-banesystem. Det bør ihvertfall bo 1 million mennesker i byen for at et slikt nettverk skal være hensiktsmessig.
Her er jeg veldig uenig med deg Sturla. Med de trafikkprognoser, den arealknapphet og de miljøproblemer vi står overfor, kan jeg ikke se noe som helst annet alternativ. Bussene er ikke raske nok og gir ingen sikkerhet i forhold til rutetider. Da står man igjen med privatbiler vi ikke har plass til.
På strekningen Nesttun-Bergen vil kommunen etter all sannsynelighet spare driftsutgifter ved å gå over til bybane. Passasjerene får et kollektivtilbud som er 50% raskere enn bussene i rushtiden og vi oppnår en betydelig miljøgevinst.
Forslaget som KrF nå har fått flertall på er at man ønsker en utredning for flere traseer. Det kan godt være at noen av disse uansett ikke vil bli lønnsomme. Men det er veldig viktig å utrede dette nå slik at vi står godt rustet for fremtidens utfordringer. Vi blir stadig flere og vi flytter oss stadig oftere. Det betyr at utfordringene vil bli større og større for hvert år.
Men dette er en spennende debatt, veldig gøy at du tar den Sturla!
Jeg synes at det du skriver her ikke henger sammen med den siste posten du skrev (om "barn på besøk hos sine foreldre").
Økonomi er, og vil nok alltid være, noe av det som først og fremst styrer de valg vi tar. Og med et underskuddsprosjekt som bybanen blir fører det ikke til annet enn enda større skattetrykk på de som allerede betaler altfor mye til altfor mange av "dine" prosjekter.
(Med "dine" mener jeg velmenende prosjekter som politikere og andre har/står for, men som de/dere stikker hendene ned i mine/medborgernes lomme(r) for å finansiere. Jeg finner dette direkte smakløst, arrogant og umoralsk).
Så i går en dokumentar om byggingen av jernbanen mellom England og Frankrike. Ansvarlige politikere tok ikke sjansen på å spille rulett med skattebetalernes penger (prosjektet kom totalt på £2 mrd), men noen private hadde guts nok til å satse. Selv om overskridelsene kom på £700 mill tok de hele kostnaden selv, og det gikk mer enn 10 år før man drev i 0. Dersom det finnes noen private aktører i Bergen/Norge som er villige til å ta den økonomiske risikoen det er å bygge bybane i Bergen (noe "alle" økonomer mener blir et underskuddsprosjekt) så må de gjerne gjøre det for min del. Men bruk, for all morals skyld, ikke opp skattebetalernes penger på et slikt "fallos-prosjekt" som dette er for Bergen by. Please!?
Motstanden mot bybane bygger alt for ofte på myter skapt av kollektivselskapene og delvis også media.
Terramar som er en av Norges beste selskapet i forhold til kvalitetsikring av det økonomiske i større prosjekter(også ofte brukt av finansdepartementet) har kvalitetsikret bybaneprosjektet. De har konkludert med at prosjektet vil ha god lønnsomhet.
Etter at de gjorde sin kvalitetsikring har man tatt nye trafikktellinger som viser at antall kollektivreisende vil være enda flere. Prosjektet er sånn sett blitt enda mer lønnsomt.
I og med at bybanen legger beslag på relativt mange viktige sentrumsarealer vil det vanskelig kunne forsvares at private skal eie banen. Men jeg ønsker for all del at driften fullt ut er konkurranseutsatt, slik at vi får en leverandør som gjør det best mulig.
Hvis bybanen kun var et godt miljøprosjekt så hadde det ikke blitt vedtatt i bystyre, fylkesting og i storting. Prosjektet kommer fordi det også er gjennom uavhengige kvalitetsikrings rapporter slått fast at prosjektet også er økonomisk holdbart.
Legg inn en kommentar