30. mai 2008

Totalitære sosialdemokrater


Jeg har(stort sett) stor respekt for Arbeiderpartiet og alt det partiet har betydd for oppbyggingen av Norge som en av verdens mest velstående velferdsstater. Det er god grunn til å gi partiet noe av æren for det. Men partiet har alltid hatt, og har fortsatt noen tendenser som er svært bekymringsfulle. Tidligere har jeg skrevet om båndene til fagbevegelsen, ønsket om å ta over ansvaret for barnas oppvekst, og nå vil jeg gjerne fokusere på en ny ting; Aps håndtering av pressen.

Selv har jeg og sikkert også du vært i situasjoner der man er så irritert og sint at man godt kunne tenke meg å boikotte en eller flere medier. Og som de fleste andre politikere m.fl. har jeg følt meg svært dårlig behandlet, tillagt uriktige meninger og fått leder- og kommentarartikler med svært grove beskyldninger mot meg og KrF. That's life. Jeg kunne selvsagt ikke gått inn for en medieboikott, og enda mindre kunne jeg stilt krav til hvordan avisene skulle redigeres eller hva de skal dementere.

Og det er vel ingen andre som gjør det heller? Jo, i Ap har dette skjedd flere ganger. Den siste historien er fra Våler, der Våler Arbeiderparti enstemmig har vedtatt å boikotte lokalavisen Glåmdalen de neste tre årene. Dette pga en lederartikkel som kritiserte ordfører Kjell Konterud(Ap). Partiet og avisen møtte hverandre etter dette og da kom Ap med følgende krav: dementer lederartikkel og gjør det på lederplass, hvis ikke så vil partiet boikotte avisen.

Heldigvis er Glåmdalens redaktør Rolf Nordberg en oppegående mann som ikke lar seg presse av slike totalitære krav. Man skulle jo tro man bodde i gamle Sovjetunionen.

Våler Ap fikk med Kjell Konterud i spissen, 60% av stemmene ved sist valg. Og det er trolig noe av det samme vi ser her, som man av og til ser på nasjonalt nivå. Det er lett å bli arrogant hvis du har stor oppslutning og man gjerne har hatt den samme maktposisjonen for lenge. For Vålers skyld får vi håpe at Ap blir kraftig redusert ved neste kommunevalg.

Men velgerne bestemmer.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Anonym sa...

uff!