12. sep. 2008

Kan båndene mellom Ap og fagbevegelsen endelig kuttes?


Gjennom flere saker de siste dagene har Bergens Tidende avdekket grov ukultur i deler av fagbevegelsen i Bergen. Ekstra ille er det at dette går dypt inn i Bergen Arbeiderparti, der et lokallag av Bergen Ap har planlagt og lyktes med å få inn en av sine på Frps bystyrebenk. I går kveld ble det kjent at ledelsen i Arbeiderpartiet lokalt og sentralt visste om det vellykkede "kuppet". Det står i kontrast til det som Ap uttalte tidligere denne uken.

På NRKs morgensending i dag sier gruppeleder for Arbeiderpartiet i Bergen, Terje Ohnstad at han fikk vite dette for et år siden. Frp-leder Øistein Christoffersen sier at dette er en nasjonal skandale, men Ohnstad da svarer at Christoffersen opptrer som en aggressiv pitbullterrier. Hvor skal dette ende?

Jeg er glad dette ikke berører KrF, men jeg synes oppriktig synd på mange av de involverte. Det er helt åpenbart at her har noen få klart å lage veldig mye trøbbel for veldig mange. Hva som kan bli enden på visen er ikke lett å si i dag. Men en ting håper jeg vil skje:

Dette bør bli starten på å fjerne de uheldige koblingene mellom Ap og fagbevegelsen. Dagens situasjon er uryddig og tjener ikke demokratiet.

Vi har i en rekke lokale saker sett hvordan fagbevegelsen har diktert Arbeiderpartiets stemmegivning. Nå som Ap har stått uten makt en stund har vi altså sett at fagbevegelsen ønsket å få til noe av det samme i Frp. Jeg er glad denne historien er blitt avslørt, men jeg håper også at den får større konsekvenser enn at kun to-tre mennesker blir ekskludert.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: