5. jan. 2009

Vil reglene til slutt ta livet av oss?


Innen kort tid blir selvslukkende sigaretter påbudt i Norge. I flere byer vurderer man å opprette lekeplasskontor for å sjekke mulige regelbrudd på kommunale lekeplasser. I bilen er handsfree blitt påbudt. Skal du bygge en terrasse høyere enn 30 cm må du nabovarsle og sende byggesøknad. Jeg er trolig for alle disse reglene, men jeg er samtidig bekymret for det stadig mer byråkratiske og rigide Norge.

La meg ta det med en gang: KrF er overhodet ikke noe unntak når det gjelder å foreslå nye regler og forskrifter. Røykeloven(som jeg støtter) er blant verdens strengeste. Vi har også vært veldig klare i forhold til alkoholloven og miljøforskrifter. Ta bare plastposeforbudet som er på trappene i disse dager. Og det er forsåvidt ikke en spesifikk regel eller forskrift jeg reagerer på, det er summen.

Kommunistregimene er kjent for at staten regulerte det meste. De bestemte hvor mye man skulle spise, hvor man fikk bevege seg, når det var portforbud osv. Vi er heldigvis langt unna et slikt samfunn. Men jeg tror det er på tide å ta en liten pust i bakken. Når en lekeplass til slutt må være så trygg at man overhodet ikke kan skade noe som helst, da kan man vel likegodt bare nekte barn å gå ut?

Hvor mye har samfunnet ansvar for å beskytte mennesker mot? Vi har forbud mot asfalt under et huskestativ, men det er lov å kjøre bil, selv om det skader og dreper langt flere barn enn asfalt under et huskestativ. Ja jeg synes det er fint med gummi i tilfelle mitt barn skulle falle av husken, men jeg er usikker på om alle reglene gjør samfunnet bedre.

Det er noen grupper som får det bedre med flere regler: advokater og byråkrater. Er det det som er målet?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alle regler og påbud som blir tredd nedover hodene våre gjør at mennesket snart ikke får valgmuligheter, får ikke tenke selv får ikke oppleve og lære av opplevelsene. Brenner man seg ikke lærer man ikke at varme er farlig. Vi blir dumme og overbeskyttet. La oss for Guds skyld ta litt ansvar for egne handlinger istedet for at alt skal bli forhåndsbestemt av myndighetene!

FR sa...

det er absolutt mye i "brent barn skyr ilden"

Henrik Akselsen sa...

Gode toner fra en KrF'er! Partiet ditt er vel kanskje det som er mest 'beryktet' som et forbudsparti, selv om det kanskje er noe urettferdig ifh til SV/Ap.

Og kanskje også EU...

FR sa...

kjekt å høre Henrik. Du har rett i at KrF er beryktet, noe rett er det i det, men det er helt åpenbart langt mer til hvis vi ser til venstresiden.