Bybanen: Er nå forespeilet en statlig medfinansiering gjennom bypakkene, men det forutsettes et spleiselag. Slik vi tolker det betyr dette at vi har håp om å få finansiert bybanen til Åsane, men det trengs mer midler for å gå vestover.
Sotrasambandet: Det er lagt inn totalt 2 mrd, men kun 200 mill i første periode(2017). Dvs ganske uforpliktende og tregt. Prosjektet koster totalt 7 milliarder, det betyr at det blir en svært høy bompengeandel. Det er likevel bra at man kommer i gang.

Les mer om NTP på departementets sider.
1 kommentar:
Jeg er litt lei av at det velges ekstremt kompliserte løsninger på relativt enkle behov innenfor offentlig transport.
Bybanen er ett eksempel, kunne vært løst mye enklere og raskere med trolleybuss: http://www.tbus.org.uk/leeds.htm
Da kunne også fjernbussene brukt traseen.
Hyppigere avganger på Arnatoget, kunne vært løst med et par korte møtespor for lokaltoget, for eksempel i Fløen og midtveis i tunnelen.
Det eneste argumentet for dobbeltspor utover dette er brannsikkerhet. Hvis det var så viktig, hvorfor har man ikke et brannsikret evakueringstog stående i hver ende av tunnelen?
Jan-Åge Langeland
Legg inn en kommentar