5. des. 2006


Etiske grenser blir flyttet
Abortsaken er kanskje den saken som skiller KrF aller mest fra sine politiske motstandere. Fra jeg begynte som 14 åring i politikken har alltid selvbestemt abort vært en sak som engasjerer meg. Jeg har mange ganger fått servert ufine kommentarer fra helt ukjente mennesker. Men det handler om livet. Den mest grunnleggende retten av dem alle.

Jeg husker godt hvordan en villt fremmed dame kom bort til meg på Torgallmeningen i Bergen og skrek en hau med banneord (og en rekke ting som ikke passer seg på denne bloggen) fordi jeg hadde skrevet et beskjedent innlegg om selvbestemt abort på et nettforum noen dager tidligere. Ja det var beskjedent. Jeg mente bare at livet starter ved unnfangelsen. For KrF er retten til liv en menneskerettighet.

Debatten om selvbestemt abort har aktualisert seg igjen etter Karita Bekkemellems(bildet) uttalelser og nyheten om at Haukeland nå vil tilby hjemmeabort . Begge sakene er eksempler på hvordan samfunnet gradvis er i ferd med å krysse nye etiske grenser.

Barne- og likestillingsministeren uttalte i radioprogrammet på Kanal24 at hun i sin livssituasjon ville tatt abort dersom barnet hun bærte viste seg å ha en kromosonfeil. Mange har reagert på hennes uttalelser. Handikapforbundet kaller dette et sorteringssamfunn, noe en del har reagert på. Jeg er 100% enig med handikapforbundet. Jeg sier ikke at det er et enkelt valg, men velger man bort barn pga kromosonfeil så er det sortering. Sorry Karita, men du med dine uttalelser skaper et sorteringssamfunn!

Haukeland sykehus sitt ønske om å tilby hjemmeabort forunder KrF. Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad (Ap) ba for en tid tilbake om en vurdering av det foreslåtte tilbudet om hjemmeabort fra Sosial- og helsedirektoratet. Vurderingen er ikke ferdig, men direktoratet har i en epost til VG røpet noen av sine konklusjoner: – Det som likevel er klart, er at direktoratet anser tilbudet som et fullt forsvarlig og faglig godt tilbud til utvalgte grupper kvinner. Tilbudet er ikke i strid med lov om svangerskapsavbrudd, skriver rådgiver Hilde Mork i Sosial- og helsedirektoratet i e-posten.

Men hvor enkelt skal valget bli? Jeg tror vi må gå motsatt vei. KrF har et klart mål som jeg tror alle partier representert på dagens storting deler: redusere antall aborter. Vi er noe uenig i hvordan lovverket skal se ut, men vi er ikke uenig i at dagens antall aborter er for høyt. Når vi har den enigheten så blir det feil å legge til rette for hjemmeabort.

Avslutningsvis vil jeg si: Jeg har den dypeste medfølelse for alle de kvinner som pga ulike livssituasjoner føler seg nødt til å benytte retten til abort. Jeg er ikke sint på dem, og ei heller på legene som bare følger det norske lover sier at man skal gjøre. Jeg er sint på samfunnet som ikke klarer å finne bedre alternativer.

I stedet for at man pga økonomi føler seg tvunget til abort så burde støtteordningene vært mye, mye større. I stedet for at man pga ønske om utdanning føler seg tvunget til abort, så burde støttefunksjoner og tilpasset undervisning vært mye sterkere satset på. Og for de som kommer i en situasjon der de får vite at barnet de venter har en kromsonfeil, så må de kunne være tygge på at støtteordningene(økonomi, avlasting, assistener osv) de møter etter fødselen er gode.

Helt, helt til slutt: Retten til liv er en kamp som skal føres politisk. Ikke mot de som står overfor et svært, svært vanskelig valg.

Anger ikke
-Såret av abortuttalelse
-Samfunnet for dårlig tilrettelagt

-Vil ha vern om livet(12.12.06)
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

7 kommentarer:

Sturla sa...

Hvorfor kan man ikke jobbe med de som står ovenfor det vanskelige valget OGSÅ?
Det er, tross alt, deres valg som fører til disse barnedrapene..

Beklager at jeg er politisk ukorrekt, men jeg forstår det ikke helt..

FR sa...

Hei Sturla!

Ser at det jeg skrev kan forstås dit hen at det "spiller liten rolle" hva den enkelte gjør. Selvsagt er det ikke sånn. For meg er det bare viktig at abortkampen ikke blir en kamp MOT kvinnene som står ved et vanskelig valg. I følge norsk lov er det helt greit å benytte seg av selvbestemt abort. Det er den loven som må endres.

Samtidig tror jeg på mange flere tiltak enn kun en lovendring. Feks ønsker jeg obligatorisk rådgivning for far og mor. Og vi bør vurdere et større støttebeløp fra den 12. uke i svangerskapet. Kanskje man skal innføre studiepoeng for 1 års mammaperm(og pappaperm)?

Jeg er enig med deg Sturla at vi må jobbe på alle fronter. Men den viktigste kampen er å få grunnlovsfestet retten til liv.

Female viking sa...

Nei, du har selvfølgelig helt rett Sturla - kvinnene er ansvarlige for disse barnedrapene og derfor bør vi snarest sørge for amerikanske tilstander utenfor abortklinikkene med demonstrasjoner og grusomme bilder! Gjør det sikkert mye enklere å avgjøre fremtiden for resten av livet...
Kanskje vi like godt skal gjøre abort ulovlig, slik som i Portugal, og da miste hundrevis av kvinner hvert år som er tvunget til 'slaktere' uten medisinsk trening og som derfor dør pga betennelser, forgiftning etc...?

Dere som menn har faktisk INGEN rett til å røre ved selvbestemt abort før dere får fiksa et fullgodt alternativ med ordentlige støtteordninger for kvinner som står oppe i denne vanskelige situasjonen! Når det er gjort kan vi snakkes, og jeg skal stille meg bak dere jeg...

Sturla sa...

Kari: Dette blir, med respekt å melde, litt for useriøst!
Vi har her å gjøre med den største organiserte renskningen av menneskerasen i løpet av hele vår historie, og du snakker om drap som en rettighet..?

Helge Rege Gårdsvoll sa...

Har lagt ut et leserinnlegg om samme sak på gaardsvoll.com/helge der jeg legger vekt på at vi må hjelpe kvinner og familier med funksjonshemmede barn slik at det blir lettere å bære frem barn.

Ja, vi er imot abortloven slik den er i dag, men samtidig må vi ikke glemme de kvinner som har det vanskelig: uansett hvilket valg de tar. Vår oppgave som et parti bygd på nestekjærlighet er å hjelpe kvinner uansett.

Female viking sa...

Sturla: Om bruken av ironi blir regnet useriøs stod det i et nyhetsbrev som ikke nådde frem til meg i hvert fall...
Poenget mitt var at det slett ikke alltid er kvinnens såkalte valg og tilføring av enda mere press i en slik situasjon fører aldri til noe godt! Politisk ukorrekthet er en ting - kjør på - men direkte ufine og sårende uttalelser er noe helt annet!
Jeg står for det jeg sa - om vi forbyr abort - hva i all verden skal vi da si til dem som ender opp på bordet til utrenet personell og dør som følge av det? Er det liksom helt uproblematisk siden det var deres eget valg å foreta aborten?!

Igjen - inntil tilbudet (som skal erstatte selvbestemt abort inntil uke 12) er bygget ut og sikret på en ordentlig måte, har menn generelt svært lite rett til annet enn å mene noe i stillhet. Her er jeg sikkert useriøs, men det får være.
Skaff fullgode alternative ordninger og jeg stiller meg bak dere - helt og fullt - det er et løfte.
Skulle gjerne skrevet mer utdypende, men har faktisk en eksamen å lese til...

FR sa...

Du peker på mange viktig ting Kari. Hvis ikke samfunnet lagre fullgode løsninger som gjør lettere for kvinnene å bære frem sitt barn så vil vi få veldig mange triste historier, og ikke minst mange barn som vil kunne oppleve seg uønsket.

Samfunnet må ha gode støtteordninger. Det bør belønnes at man bærer frem barn. Barna er Norges aller viktigste ressurs! Vi har underskudd på arbeidskraft og vi trenger nye kloke hoder. Jeg ønsker meg et samfunn som jubler for hvert et barn som blir født.

Men til slutt må jeg presisere: Ingenting rettferdiggjør at vi ikke skal ha et grunnlovsfestet rett til liv. Livet er det mest grunnleggende. Jeg har to tanker i hodet på en gang. Ingen av de forsvinner :)