2. nov. 2007

Hvem kan være politiker?


Kan man egentlig ha noen som helst bakgrunn før man blir politiker? Må man holde seg unna alle konflikter, alt som er politisk ukorrekt og alt som senere en gang kan bli ulovlig? De siste årene har det blitt et stadig sterkere søkelys på politikernes privatliv og bakgrunn. Mye av det er veldig bra. Det er viktig at skattesnusk og ulovligheter oppdages. Men vi må ikke komme dit at ingen til slutt vil eller kan være politiker.

De siste dagene har to Frp-poltikere fått mye mediedekning. Øistein Christoffersen, som er ny byråd i Bergen har fått mediestorm mot seg etter at han kom med noen svært uheldige uttalelser om integrering av innvandrere. Disse har han beklaget, men mange krever likevel at han skal trekke seg.

Den andre som har fått mye mediedekning, er Frps nye ordfører i Fredrikstad, Eva Kristin Andersen. Fredrikstad Blad trykte for ikke lenge siden et bilde av henne i ført en Bandidos-genser. Hun har hele tiden hevdet at bildet var manipulert og i dagens VG ble det offentliggjort at Torgrim Nordberg skal ha tatt på seg skylden for at bildet ble publisert. Han har nå tatt permisjon fra alle verv. Det alle nå spør seg er om han faktisk står bak en manipulasjon eller om han bare er blitt en syndebukk fordi Andersen ikke ville innrømme forholdene. Hvis hun nå innrømmer dette, er det sterkt sannsynelig at hun må trekke seg som ordfører.

Hva er problemet med å ha på seg en slik genser? Det er ikke ulovlig, og neppe særlig støtende, men det er ikke særlig positivt å profilere et kriminelt miljø. Hvis vi går tilbake til Frp-byråden i Bergen så er det også en interessant historie å reflektere over. Hva er galt har mannen gjort når han har lagt seg helt flat over en uttalelse som kom før han begynte sitt arbeid som byråd? Vi er skjønt enig om at begge episodene neppe er særlig heldige, hverken for partiet Frp eller for folks inntrykk av politikere. Men er det alvorlig nok til at de skal måtte trekke seg fra verv som folket tross alt har stemt dem inn i? Mer enn 20% har stemt på Frp og det mannskapet som stod på deres valglister.

Jeg skal ikke legge meg oppi hvem som skal gå eller ikke gå, det er ikke mitt ansvar. Men det er viktig å reise en debatt rundt det å være politiker. Fra eget parti husker jeg godt Medhaug-saken, en sak der vedkommende måtte trekke seg fra sine verv, kun på bakgrunn av beskyldninger. Han ble attpåtil frikjent i retten, men sitter nå uten verv.

Hva skjer den dagen jeg blir anklaget for noe jeg vet jeg ikke har gjort? Må jeg trekke meg? Eller hva skjer den dagen jeg formulerer noe feil, beklager det og legger meg flat? Må jeg også da trekke meg?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

Ingen kommentarer: