6. sep. 2008

Jeg er i mot, men jeg liker det


Fagorganisasjonen Handel og kontor krever nå flere tiltak for å stenge butikker som er søndagsåpne. Selv hender det ganske ofte at jeg tar turen til Plantasjen og Bunnpris for å kjøpe verktøy eller mat en søndag ettermiddag. Men jeg er likevel enig med Handel og kontor. Som forbrukere så kunne vi kanskje tenke oss døgnåpne kjøpesentre, men det gir ikke de ansatte i butikkene en god hverdag. I tillegg er det en rekke andre problemstillinger.

Et avgjørgjernede spørsmål vi må stille oss er om vi ønsker et samfunn der det å shoppe er et konstant alternativ og gjøremål. Har ikke vi andre verdier som bør få forkjørsrett?
Mange vil sikkert mene at dette er gammeldags av meg, og at vi bare må la alt regulere seg selv. La markedet selv bestemme vil noen helt sikkert mene. Hvorfor skal vi det? Hvorfor skal vi ikke benytte muligheten som samfunn til å bli enige om at en dag har vi fri fra kjøpepress?

Mange arbeider i dag på søndager og andre helligdager. Sykehus, politi og brannvesen er eksempel på arbeidsplasser som ikke kan stenges bare fordi vi er kommet til dag nr 7 en uke. Men skal dette gjelde alle arbeidsplasser? Skal de butikkansatte som i dag allerede må jobbe sen kveldstid, også måtte arbeide på søndag? Hvorfor kan vi ikke ta oss en dag fri?

Ja, jeg liker å kunne handle varer på søndager. Men, det er ikke noe stort offer å la vær. Jeg tror samfunnet helt fint klarer seg uten en søndagsåpen Plantasjen. Det er heller ingen krise om jeg må kjøpe brød på en bensinstasjon. Bunnpris kan gjerne være stengt en dag i uken.

Jeg er i mot søndagsåpne butikker, men i likhet med det store flertall har jeg opp til flere ganger handlet på nettopp søndager, selv om jeg vet at jeg fint klarer meg uten.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hvem er "vi"? "Vi" er summen av alle individer, og hvis du klarer å tenke litt mer nyansert vil du da skjønne at "vi" kan handle på flere forskjellige måter og at ensretting kan forkastes som ideal. Valgfrihet er det nye nå. Get used to it.

FR sa...

"vi" er flertallet i samfunnet. For oss politikere gjelder det å nettopp kunne overbevise dette "vi". Enig med deg i at valgfrihet er viktig. Men i denne sammenheng handler det om at din og min valgfrihet gjør at de butikkansatte mister sin valgfrihet.

Anonym sa...

Søndag er dagen for hagearbeid. Det er fint om hagebutikkene er åpne da.

At noen få matbutikker er åpne kan også være greit. Feks om man har vært ute på reise, kan det være greit å kjøpe litt mat.

Anonym sa...

jeg synes det er deilig å vite at butikkene er stengt på søndagen, så slipper jeg å tenke på shopping som et alternativ en gang! for meg er shopping stress, og søndagen en gyllen anledning til å ta det med ro med venner og familie, gjøre kjekke ting, ikke stresse. unner så mange som mulig en sånn søndag.:)

Anonym sa...

Typisk totalitære holdninger.

Siden anna-marie ikke klarer å la være å handle på på søndager må INGEN kunne handle på den dagen.

filip rygg: "Et avgjørgjernede spørsmål vi må stille oss er om vi ønsker et samfunn der det å shoppe er et konstant alternativ og gjøremål. Har ikke vi andre verdier som bør få forkjørsrett?"
Hvorfor ikke la dette være opp til den enkelte? Hvis DU synes det er umoralsk å handle så kan DU la vær.

Hvordan vet du forresten at flertallet av folket er enig med deg? Og spiller det egentlig noen rolle? Å legge arbitrære begrensinger på folks frihet er totalitært selv om flertallet er enig.

FR sa...

t!g: enig i at søndagshandel er fint for oss som shopper, altså vi som ikke må være i butikken på søndag, men kan om vi vil.

anna-marie: dette med stress er et viktig poeng, samfunnet bør også ta det med seg når reguleringene gjøres.

tomas k: jeg er ikke enig i at det er totalitært å være for å ha en dag i uken der butikkene er stengt. Tvert i mot mener jeg at samfunnet oppgave er å finne fellesskapsordninger som tar noen overordnede grep. Vi snakker kun om en eneste dag i uken. Hvorfor skal vi lage et arbeidsliv der enda flere må arbeide på søndag? Hvorfor kan vi ikke ha en dag uten butikkenes mas og jag? Jeg synes ikke det er umoralsk å handle, tvert i mot gjør jeg det stort hver eneste dag :)