1. jan. 2009

Hva vil 2009 bringe?


Ny regjering? Fred i Midtøsten? En mer sannferdig og balansert Dagblad-journalistikk? Mons Ivar Mjelde som ny landslagstrener? Forverret finanskrise? Eller kanskje vi endelig får se Dagfinn Høybråten som statsminister?

Jeg har mange spørsmål og forventninger for året som vi nå er gått inn i. Jeg er ganske sikker på at 2009 blir et spennende år. Stortingsvalget vil selvsagt være veldig spennende, men det er så mye annet som også rører seg for tiden. Situasjonen i Midtøsten og i Kongo(bildet) må kraftig forbedres og det er svært spennende å se hva som skjer rundt finanskrisen og den utfordring Norge er i ferd med å få når det gjelder sysselsettingen.

I en urolig tid er det ikke rom for populister og andre som ikke evner å prioritere. Krevende tider krever lederskap. Det er sånn sett ikke rart at Høyre, Ap og KrF styrker seg på målingene. Men det er ikke nok å fremstå stødig, når man samtidig kaster ut vår kulturarv, svekker foreldreretten, gir blaffen i miljøet og er handlingslammet når tusener mister jobbene sine. Det bør ikke overraske noen at jeg vil ha Jens ut av statsministerens kontor.

Men hva vil skje ved det kommende stortingsvalget? Jeg kan ikke spå, men jeg lytter gjerne til andre. Samfunnsgeograf Karl Fredrik Tangen har overfor Dagens Næringsliv den 20.12.08, uttalt seg om de 10 megatrendene i 2009:

- Kriseforståelsen vi har nå vil føre til at familiens rolle vil styrkes. Styrkingen av familien som institusjon åpner igjen for et modernisert comeback for Kristelig Folkeparti. Slik kan Krf ta Frp som rives mellom individualismen og familien. Når det kommer til Krf, er det ingen tvil - de velger familien.

Kanskje 2009 blir året der Høybråten faktisk blir statsminister?

Mye viktigere enn hvem som blir ny statsminister er hva som faktisk vil skje politisk. Hva vil skje for de utviklingshemmede? Får de rusavhengige snart et skikkelig behandlings- og ettervernstilbud? Skal køene i psykiatrien fjernes? Skal barna igjen få rett til en mor og far ved adopsjon? Vil nye gigantutslipp fra petroleumssektoren bli stoppet? Blir det iverksatt tiltak for å øke sysselsettingen?

Jeg har store forventninger til 2009. Har du? Og i såfall, hvilke?
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

8 kommentarer:

Anonym sa...

krf er et tåpelig jallaparti, go AP!

Anonym sa...

Hei, Filip,
Godt nyttår!

Til å begynne med, du kan bryne deg på denne!:

Epikur’s Gåte

"Er Gud villig til å forhindre ondskap, men ikke i stand til det?
Da er han ikke allmektig!
Er han i stand til det, men ikke villig?
Da er han ondskapsfull!
Er han både i stand til det og villig?
Hvor kommer så det onde fra?
Er han verken i stand til det eller villig?
Hvorfor kalle ham Gud?"

Av alle tåpeligheter som mennesket har funnet på, i sin dårskap, er nok religion det verste...

Anonym sa...

KRF er noe av det mest talentløse jeg har vært borti! med Dagfinn høybraathen og resten av bibel stripperne så er verden knekjørt!!! og det takket være fanatikere!!!!!!!

Sondre Olsen sa...

Ja, det kan bli spennende å se utviklingen dette året. Mens KrF taler for familien, vennskap og relasjoner ellers, snakker de fleste andre partier om ting som kan måles i kroner og øre. Men alt kan ikke måles i kroner og øre.

Mens Dagbladet på lederplass idag forsøker å tvinge SV og Ap til å innføre heldagsskole ("Ved utgangen av året er det skuffende at regjeringa ikke er kommet lenger i arbeidet med sitt viktigste utdanningsprosjekt: Den norske heldagsskolen."), har heldigvis KrF som mål å gi foreldre og barn mulighet til å være mer sammen. Det er jeg utrolig glad for!

Henrik Akselsen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Henrik Akselsen sa...

Alltid morsomt å lese fanatismekritikk fra folk som klarer å stappe inn 11 utropstegn og minst 5 skrivefeil på 4 små linjer.

Ellers enig med Sondre her. Jeg smilte for meg selv da jeg leste lederen i Dagbladet. Jeg kan egentlig ikke huske at det har vært noe folkekrav med heldagsskole. Jeg har har knapt snakket med noen som egentlig synes at det er best for samfunnet.

ruinene sa...

Du kan godt svare på det den andre anonyme skrev inn. Det skulle være interessant å lese hva en høyt profilert KrF-mann svarer på slikt, også for potensielle velgere...

FR sa...

anonym 1: her er vi nok ganske uenige du, men du kunne vel begrunnet din påstand?

anonym 2: dette er en blogg for politikk, men dersom du har behov for å snakke om egen tro/livssyn, anbefaler jeg at du tar kontakt med en kirke/menighet i ditt nærmiljø

anonym 3: savner også hos deg en lengre begrunnelse

sondre og henrik: veldig enig!

ruinene: beklager å måtte skuffe deg