16. jan. 2009

Hvordan vil historien dømme Bush?



Ikke få har brukt anledningen de siste 6 årene til å kritisere, sjikanere og vitse med George Bush. At man i dag når Bush nå har sagt forvel, vil si at han er tidenes verste president er ikke så rart. Men jeg er ikke sikker på om det vil være konklusjonen om 20 år. Det blir spennende å se. Selv har jeg både vært rykende uenig og noen ganger overaskende enig med presidenten fra Texas.

At han i Norge har vært ekstra upopulær er ikke så rart. Han er tydelig i at han har en kristen tro som påvirker ham i politikken. I Norge er det svært lite politisk korrekt. Dessuten har Bush våget å utfordre abort-forkjemperne i USA. Det står det respekt av.

Mindre hyggelig er det som har skjedd på Guantanamo. Her håper jeg at Obama kan rydde opp. Men jeg er redd vi etterhvert vil ta i bruk ordene "same shit, new wrapping".

Krigen i Irak er vel det som har gjort George Bush mest upopulær internasjonalt. I Irak er det nok mange som er veldig glad for å ha fått tilbake friheten og et noe mer oppegående demokrati. Men mye er fortsatt ugjort i Irak. Trolig vil Obama være den som avgjør om Irak vil gå inn i historien som et vellykket kapitell.

Avlutningsvis vil jeg sitere Bush på følgende:
- Det er helt legitimt med en debatt om mine avgjørelser. Men resulatet taler for seg; i løpet av sju år har ikke USA opplevd noe annet terrorangrep.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

12 kommentarer:

Unknown sa...

Bra med litt objektivitet enn slik vi leser i avisene.

Bush har ikke "bare" vært verdens verste president.

Mye tabber? Absolutt, men også en del bra.

Anonym sa...

Om 10 år vil verden dømme denne mannen annerledes. Han har ihvertfall ikke gått inn for å gjøre seg populær.

Man kan være enig eller uenig med Bush avgjørelser i løpet av de åtte år.

Men vaklet - det har han faktisk ikke.

Og når det gjelder all kritikken og til dels latterliggjøringen fra pressen mfl. Måten han har avvæpnet og respondert på dette vitner om en mann som tåler å stå på toppen der det blåser.

Innholdet i den politikken han har ført har vært både bvra og dårlig. Alenegangen i Irak var en skamplett.

Vel det var et forsøk på en balansert analyse.

Nå får jeg vel mange innlegg mot meg tenker jeg....:-)

God helg og lykke til Obama

FR sa...

tomas og anonym: vi er mye enige her!

Henrik Akselsen sa...

At KrF'ere priser korporatistenes og de neokonservatives mann bekymrer meg.

Jeg er også en av de som ønsker så få aborter som overhode mulig, men også her er ikke Bush noen suksess.

Afrikapolitikk kan være et område der det viser seg at Bush kan ha vært en suksess.

Dette er forøvrig en artig liste

Anonym sa...

Til Filip,
Jeg synes Bush har vært helt konge. Spesielt i kampen for de kristne saker, men også for utenrikspolitikken.

Filip, er du sikker på at Guantanamo var så dumt å opprette? Synes du terrorister og mennesker som har utført grusomheter skal få sitte i fine fengsler, med god mat og TV, og la skattebetalerne betale de store rettsakene deres?
Bush sa at disse menneskene ikke var verdt noe, og det fra en kristen president, -der er jeg helt enig med ham. Man kan ærlig talt ikke ha sympati med folk som vil demokrati og vesten vondt.

Bush vil bli husket for å være en fritalende mann, en folkelig mann, som sa det han mente, uten å være politisk korrekt hele tiden. Det vil også bli husket.

FR sa...

Henrik: Hvilke KrF'ere "priser korporatistenes og de neokonservatives mann"? Jeg er uenig i svært mye, og er absolutt ikke en som jubler. Men samtidig så vil jeg absolutt si at han har gjort noe riktig og at det bildet Dagbladet m.fl har skapt, både er uriktig og ganske useriøst. Veldig lite av det som er sagt om Bush er en statsmann verdig.

Joar: jeg er helt sikker på at tortur er en svært dårlig løsning.

Henrik Akselsen sa...

F.eks både Sondre Olsen og du virker jo og ta Bush i forsvar.

Og Bush har vært en drøm for alle korporatister og neokonservatives yndling.

Joar bør forøvrig sette seg inn i basis menneskerettigheter og rettsamfunnsprinsipper.

FR sa...

ja jeg vil ta han i forsvar når det gjelder den ensidige kritikken han får, men at jeg er noen tilhenger er å strekke det alt for langt! :)

Etter mitt skjønn har ikke hans president tid vært 8 år med sammenhengende katastrofe...men det ser ut til at det store flertall i Norge er av den oppfatning.

Anonym sa...

Mange i Irak som "har fått friheten", ja, kanskje, men til hvilken pris? 100.000+ drepte, store materielle ødeleggelser, tapte kulturskatter, styrket fiendskap innad i landet.

Fasit for Irak er nok betydelig verre enn du gir inntrykk av.

FR sa...

fasit for Irak har vi ikke i dag. Helt enig i at det er en tragedie med alle som er blitt drept. Spørsmålet er egentlig ikke hvordan Irak ser ut idag, men hvordan Irak ser ut om 10 år. Blir det vellykket så vil nok mange gi Bush noe ære for det. Blir det mislykket så vil Bush gå inn i historien som den som kastet bort både penger og menneskeliv på en krig som aldri skulle vært startet.

Kan legge til at jeg i forkant av krigen ble kontaktet av flere Iraker som ønsket å ha meg med på tog med bannerene "bomb Bagdad nå" "Saddam må styrtes" og "gå til krig". Jeg takket nei til dette. Men samtidig vil jeg si at dette synliggjorde hva slags land Irak ble oppfattet å være av sin egne.

Henrik Akselsen sa...

Filip: Godt å høre, jeg var litt rask der. Men jeg vil nødig se KrF ødelegge valgkampen sin ved å være "Bushvennlige". :-)

Anonym sa...

Det er ikke Dagbladet som har kåret ham til verste president (noe jeg er overbevist om at du vet), det er heller amerikanske spørreundersøkelser. President rollen i USA skulle vært kun representasjon, på det feltet er Bush helt rå. Men hans evne til å skape konflikter skulle jeg ønske vi hadde sluppet.