13. mar. 2009

Lekkasjer, kortsiktighet og visjonsløst


Regjeringen har i dag fremmet sitt forslag til Nasjonal Transportplan for perioden 2009-2019. Frem til i dag har mediene vært fulle av lekkasjer med deler av pakken, det som ble presentert i dag var ting vi stort sett allerede visste. Og det er kanskje det skumleste. Det vi ikke visste kl 12 i dag, det vet vi fortsatt ikke, og nå er pressekonferansen slutt. Regjeringen nekter å svare på om bybanen får statlig medvirkning.

Både miljøet og vi bergensere er lei av å vente!



Transportplanen er laget etter "klatte-prinsippet" der man ikke evner å tenke langsiktig. Dessverre. Jeg mener ikke å være negativ. Det er helt klart innhold i NTP som jeg også støtter. Det er bra at man endelig klarer å finne penger til en del jernbaneprosjekter, og for Bergens del er vi spesielt glad for bevilgningene til Sotrasambandet og E39 Os-Rådalen. Men hvor forsvant visjonene? Hvorfor evner man ikke å ta større grep?

Aldri før har man hatt flere penger å bruke. Med flertall i Stortinget kunne man lett gjennomført grep som betydde noe mer enn en generell oppussing. Tenk for en mulighet man hadde hatt til å komme i gang med en høyhastighetsbane, tenk hvilke muligheter man hadde hatt til å bygge bybane i de største byene, og tenk for noen muligheter som finnes i å gjøre kyststamveien ferjefri!


Bilde 1: sxc.hu
Bilde 2: jernbaneverket
Filip Rygg Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å legge fjordene ferjefrie hadde kostet enormt mye penger så hvorfor skal vi det?
Mang en politiker har blitt hudfletta etter å ha bevilget penger til tunneller eller bruer ut til sammfunn der ingen skulle tru at nokon ville bu, og det er vel en grunn til den hudflettinga??
Nei behold i allefall ferjene der traffikken er lav. Behold arbeidsplassene denne genererer men gjør gjerne som i Sverige og la fergene være gratis. og det vil man kunne i all evighet i forhold til hva tunneler og broer ville ha kostet å bygge til svært så mange fergeforbindelser her i Norge.
Da er det langt bedre å bruke pengene på bruer, tunneler og veier der det faktisk er bruk for dem i større grad en der man skulle tru at ingen kunne bu.
Egoistisk??nei egentlig ikke da det vel ikke er desse stedene som hanker inn mest sparte kroner, miljø m.m ved nettopp bygging av nevnte prosjekter.Desverre vil veipolitikken og alt som har med vei være den store taperen sålenge som vi fortsetter med det systemet vi har idag med politikerenes innblanding i veiutbygging m.m.
Der burde vi lære av svenskene desverre....

Filip Rygg sa...

anonym: takk for viktige refleksjoner, jeg er helt enig i at ikke alle ferjer kan ersatttes med bro/tunnel/andre veiløsninger.

Det jeg først og fremst tenkte på(var litt upresis i bloggposten), var strekningen Stavanger-Bergen der vi har spennende muligheter for en ferjefri kystamvei gjennom prosjektet Hordfast. Dette vil få enorm betydning for næringslivet, og det vil øke bo- og arbeidsmarkedet for hele regionen.