5. mars 2009

Vil de hente ungene på KK?




I følge flere representanter fra de tre regjeringspartiene vil man trolig fjerne kontantstøtten i det neste budsjettforslaget. Heldigvis er det et valg før budsjettet skal stemmes over, men signalene fra Sp, SV og Ap er bekymringsfulle. Foreldreretten skal svekkes, valgfriheten innsnevres og samfunnet nærmer seg en obligatorisk barnehage også for de minste.

Samme dag som dette kommer frem, har BT og Aftenposten større oppslag om at flere eksperter nå advarer sterkt mot å sende de minste barna i barnehagen. Psykologspesialist Joachim Haarklou advarer:

–Alle barn bør ikke gå i barnehage, slett ikke de minste. De bør være hjemme hos mor eller far. De to første årene av et barns liv er det bare en ting som gjelder, nemlig å bygge opp en solid base for trygghet. Det tar lang tid, og denne tryggheten kan bare skapes gjennom kontinuerlig kontakt med mor eller eventuelt en annen omsorgsperson.

Selv er jeg ikke blant de som mener at alle barn må være hjemme frem til de er to eller tre år. Som småbarnsfar vet jeg at det ikke er lett å få alt til å gå ihop, og jeg har nettopp sendt inn søknad om barnehageplass. Men for meg handler dette om frihet og om at det ikke er staten som skal ta dette valget for foreldrene. Foreldrene skal selv få velge.
.
Mange sier til meg at KrFs kamp for valgfrihet er i strid med det vi som samfunn har oppnådd når det gjelder likestilling. Jeg kunne ikke vært mer uenig! Kontantstøtte handler om at vi ikke skal tvinge begge foreldrene til å gå ut i arbeid. Og trenden blant annet i Bergen er at stadig flere fedre tar ut kontantstøtte, mens antall mødre er på vei ned. Å legge til rette for valgfrihet og foreldreansvar er ikke et angrep på likestillingen, tvert i mot vil jeg driste meg til å si at slike påstander er mobbing av de kvinner som velger noe annet enn det dagens regjering ønsker.
.
Grunnen til at ekspertene som i dag uttaler seg, er viktig å få med, er at vi så altfor ofte får høre at barnehagen først og fremst er for barnas skyld. At vi er nødt til å sende de tidligst mulig barnehage for å sikre sosial utvikling. Det kan sikkert være riktig for litt eldre småbarn, men for 1 og 2 åringer er det ikke hold faglig å hevde noe slikt.
.


Hva er neste skritt? Er det obligatorisk barnehage for alle barn etter endt fødselspermisjon? Sannsyneligheten for det er ganske stor. For hva skjer hvis man fjerner kontantstøtten? Jo da vil trolig kun en svært liten andel ha råd til å være hjemme med egne barn. Det igjen betyr at man like godt kan gjør det obligatorisk. Litt fleipete pleier jeg da spørre om Kristin, Jens og Liv-Signe også ønsker en ordning der barna hentes av offentlig ansatte på KK?
.
Begge bilder: sxc.hu
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Ximinez sa...

For en gangs skyld er vi noenlunde enig ;)
Det har blitt svært vanskelig økonomisk å være hjemmeværende med barn slik systemet er lagt opp i dag. Selv har jeg en liten en på vei, og gruer meg litt til vi er presset til å sette ungen i barnehage.

FR sa...

kjekt ximinez! :)

Gratulerer med det kommende barnet!

Meg sa...

Godt å se at jeg kan enes med KRF på noen punkter, da jeg uforbeholdent støtter dere på dette punktet i allefall.

Å frata foreldrene valgmuligheten til å kunne pleie omgang med barna og skape trygghet er hinsides dusteskap.

Ingenting hindrer eller forkludrer sosialiseringstilpasningen til barna om de først begynner i BH ved 2 års alder.
Barn er formidable til å tilpasse seg, og jeg tror nok ikke foreldrene "ødelegger" barna ved å være hjemme med de frem til 2 års alder akkurat.

FR sa...

Veldig sant det du skriver McD! Barn for ikke en dårligere sosialisering fordi de venter med å gå i barnehage 1 år.

PS! Du finner nok flere punkter du er enig i. Men heller ikke jeg er enig med KrF i alt!