9. juni 2010

Endelig er barnehagen åpen igjen!


Alle er sånn passe misfornøyd. Sånn skal det være etter en streik. Både i omfang og lengde er streiken historisk, nå er mange svært glad for at den er over. For min del betyr det at vi kommer i gang igjen med mye viktig arbeid, og ikke minst: mini kan endelig gå i barnehagen igjen! Både han og jeg var litt lei av streiken.

Problemet med streik i offentlig sektor er at den først og fremst rammer en uskyldig tredjepart. Mange har de to siste ukene lidd under mangel på viktige samfunnstjenester. Kanskje er det behov for en debatt om virkemidler.

Det er vanskelig å kommentere resultatet av streiken. De fleste partene er opptatt av å fremstille seg selv som vinner. Jeg for min del mener vi kan slå fast at KS har gjort en god jobb på vegne av kommunene og jeg tror de fleste på arbeidsgiversiden er lettet over at man har holdt seg innenfor rammen. Det er også bra for det lokale selvstyret at en andel skal fordeles lokalt. Man vet best lokalt hvor skoen trykker.

I morgen er det full drift ved kommunens enheter, bosset blir hentet og vi skal feire at vi unngikk permitteringer.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det er viktig å diskutere virkemidler, men streikeretten har alltid vært viktig og vil fortsette å være viktig. Streiken har etter min mening gitt noen viktige signaler til dere politikere: Likelønn er et viktig prinsipp. http://bit.ly/9VQjoV

FR sa...

Jeg ønsker ikke å ta vekk streikeretten. Men jeg ønsker en debatt om virkemidler.

Ellers så er jeg nok ikke enig i at streiken har gitt noe signal om likelønn, det har vel heller vært et signal om sentral lønnsfastsettelse. Det handler om sentralstyring, og da blir det pussig at man kaller det likelønnsprinsipper.

Du har forøvrig en god bloggpost om streiken.