5. juni 2010

Skolestruktur - viktig og helt meningsløst


Få temaer engasjerer mer, men trolig er det også det minst viktige i skoledebatten. Skolestørrelse, plassering og type bygg har liten eller ingen betydning for resultatene og læringsmiljøet. Men det betyr masse for økonomien, og det er mange følelser knyttet til skolestruktur.

Vi skal ta både økonomi og følelser på alvor. Noen følelser er også velbegrunnet, men da ikke i resultater og læringsmiljø. Skolen kan selvsagt ha stor betydning for nærmiljøet, det er også en verdi som må tas med når vi skal diskutere skolestruktur. For økonomiens del betyr det mye hvor mange bygg vi har, og hvilken stand byggene er i. I verste fall kan stort vedlikeholdsetterslep knekke hele kommuneøkonomien.

I dagens BT kan vi lese at det er stor overkapasitet i Bergensskolen. Samtidig trenger vi noen nye skoler. Enkelt kan vi si at folk har flyttet uten at skolene har gjort det samme. Det er ikke bærekraftig å bare bygge nye skoler. I prinsippet kan vi ikke bygge nye skoler uten at noen andre arealer omdisponeres. Vi ønsker selvsagt å ha skoler der folk bor, det er lite ønskelig at 6 åringer skal ta buss på tvers av kommunen for å komme på skolen.

I tillegg til skolenedleggelser, kan man tenke seg oppveksttun, hvor det etableres en barnehage som drives sammen med skolen. Kanskje bør man også vurdere sammenslåinger for å sikre et større faglig miljø for lærerne. I noen tilfeller bør man gjerne gjøre noe midlertidig. Prognosene forandrer seg. Overkapasitet i dag kan bli til underkapasitet om 5 år.

Ca 30. juni skal vi legge frem skolebruksplanen for Bergensskolen. Kanskje mitt viktigste, og minst viktige dokument. Viktig fordi det handler om økonomi og hvor fremtidens skoler skal plasseres, lite viktig fordi det ikke gir oss bedre faglige resultater eller læringsmiljø. Skolestruktur blir således kun et virkemiddel, og ikke et mål. Forhåpentligvis kan vi også få en slik debatt. En debatt hvor vi tør å ta grepene, som igjen muliggjør satsing på innhold, slik at Bergensskolen blir Norges beste skole.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

2 kommentarer:

Nissemann sa...

Jeg ser frem til skolebruksplanen med spenning. Viktig og vanskelig, men enig i at det egentlig ikke er dette som er avgjørende.

Anonym sa...

d er vel igrunn innholdet som er viktig. enig med deg i at de minste barna ikke bør ta buss langt avgårde for å gå på skolen.