1. juli 2010

Den vanskelige skoledebatten


"Dette er noe man bare ikke gjør" sa en til meg, da jeg presenterte deler av innholdet i skolebruksplanen. Han og flere andre har sagt at jeg aldri bør finne på å foreslå skolenedleggelser. Ikke fordi det ikke er riktig, men fordi det ikke er lurt. Det er så upopulært. Men er det skolepolitikken skal handle om?

I Bergen tar vi en del debatter som er kontroversielle. Uansett hva man driver med, tvinger ønsket om bedre resultater, at du tar noen valg. De rette strategiene må velges, de rette tiltakene må settes inn og man må velge hva ressursene skal brukes til.

Ifølge NRK har Bergen lavest lærertetthet blant storbyene. Noen vil nok synes at det er veldig ille. Det gjør ikke jeg. Selvsagt kunne vi tenke oss flere lærere, men det viktigste er at vi har gode lærere. For selv om vi har færrest lærere blant storbyene, så produserer våre elever flest grunnskolepoeng.

I norsk skole er man altfor opptatt av kvantitet. Det handler om antall timer, antall lærere og antall skoler. Vi kommer mye lengre hvis vi snakker om hva slags timer, hva slags lærere og hva slags skoler. Jeg vil heller ha en god skole, enn to mindre gode. Jeg vil heller ha en inspirerende lærerer, enn to umotiverte.

Det er vanskelig å argumentere mot kvantitet. Opposisjonen og delvis også media vil alltid være opptatt av antallet. Som byråd vil jeg selvsagt alltid ønske meg mer penger, men aller viktigst er det å bruke det vi har til å komme lengst mulig. Bergen skal ha Norges beste skole.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Iver sa...

Ingen vil velge noe, alle vil velge alt.

Jonny Eriksen sa...

Jeg liker det du sier om at hvis vi prioriterer alle skolene, så prioriterer vi egentlig ingen av dem. Men hva i alle dager betyr det at Bergen "produserer flest grunnskolepoeng"?

FR sa...

Iver: Det er vel kanskje litt slik ja.

Jonny: Er noe klossete formulert av meg. Med det mener vi de karakterer man går ut med. Sammenlignet med de andre storbyene ligger Bergen i topp. Det trenger selvsagt ikke si alt om kvaliteten, men det er et tegn på at mye gjøres riktig i våre bergensskoler.

Anonym sa...

For å være litt flåsete, tror jeg ikke Bergen kommune klarer å bli Norges beste innen skole.

Vågå kommune har det samme målet, og det klarer kommunen i Oppland uten å legge ned skoler.