15. feb. 2008

Vennskap, løgn og politikk


Noen sier det er typisk norsk. Carl I Hagen mener forholdene er svært alvorlige. Lars Sponheim kaller den nylig avgåtte statsråden for en løgner. Mens Hilde Sandvik i dagens BT mener dette kvinnenettverket ikke ville fått samme fokus dersom det var et nettverk for menn.

Den tidligere barne- og likestillingsministeren Manuela Ramin-Osmundsen(bildet) fikk en svært kort karriere som statsråd. Er det fortjent?

Løgn skal aldri aksepteres. Hvis det som kommer frem i dagens aviser er riktig så kan man forstå at Jens Stoltenberg hadde nok grunner til å be Ramin-Osmundsen om å gå. Men så er det dette med grunner, Norges statsminister trenger ingen saklige grunner. Det er nok at en statsråd har dårlig omdømme. Ingen regjering er sterkere enn sitt svakeste ledd.

Men la politikken ligge litt, er det virkelig galt å ansette folk du kjenner? Personlig så ville jeg gjort akkurat det samme. Ikke dekket over det eller kommet med løgn overfor egen statsminister, men jeg ville helt klart i full åpenhet ansatt folk jeg vet leverer. Det er ingen liten jobb å være barneombud. Det er ikke godt å vite hvorfor Reidar Hjerman(bildet) ikke fikk forlengelse i sitt engasjement som barneombud, men jeg regner med at statsråden hadde sine grunner. I seg selv kan det ikke være galt å ansette en du har et vennskap til. Men det må være åpent og ryddig.

Jeg har hatt stor sans for Manuela Ramin-Osmundsen. Hun er tøff i debatter, har en spennende bakgrunn fra UDI og som jurist og opptrer med stor faglig tyngde. Men hennes liv i politikken er nok over. Jeg håper Manpower kan finne en ny spennende jobb til henne.

PS! For oss som er skeptiske til den nye ekteskapsloven kan vi jo være glad for at den aktuelle statsråd måtte fratre dagen før loven skulle presenteres.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var synd ja...
Men ekteskapsloven, det blir litt rart for meg å se to av samme kjønn inne på kirkegulvet å gifte seg med velsignelse fra bibelen når min og din generasjon Filip har hele tiden vært vant til å se en mann og kvinne som brudeparet.

Men ville vi hatt en annen holdning tror du Filip dersom homofilt ekteskap hadde vært lovlig siden 1980? Jeg tror ja, fordi det har nok noe med hva vi er vant til å se, og sånn vil vi vel ha det, men bibelen sier jo homofili midt i mot, så jeg vet ikke om vi ville sett annledes på det da...

Jeg har ikke noe imot homofile, og mener gruppen skal vernes mot diskriminering som heterofile.. Men et ekteskap mener jeg bør være mellom mann og kvinne siden det er det jeg er mest vant å se...

FR sa...

Hei Joar! Du har noen gode poenger. Vi aksepterer ulike ting etterhvert. Derfor er det viktig å av og til stoppe opp og spørre seg om de endringer som nå foreslås er riktig. Kampen må tas nå, om noen år er det for sent.

Anonym sa...

Hei Filip og takk for svar :)
Skal være helt ærlig nå Filip, men jeg har alltid sett på deg som en moderne, liberal, og moderat kristen blant annet fordi du er ung og godt teknisk avansert..

Jeg føler du er mer liberal enn den eldre del av vestlandets KrFere fordi du er fra 80 tallsgenerasjonen og er vokst opp i det teknologiske, mangfoldige og tolerante samfunnet vi lever i dag.

Føler du det har gjort noe med måten å tenke på, løse problemer og se ting på fra din side?? Jeg kan ikke få skrytt nok over bloggen din, jeg synes du har den beste bloggen av alle KrFuere og du er veldig voksen og godt erfaren til tross for din unge alder :)

Da du stilte som ordførerkandidat for KrF under valget ifjor, så var det en modig og fantastisk vågalt gjort av deg.. du fortjener ganske stor ros for den innsatsen du har gjort til nå og bør belønnes godt..

Jeg ser på deg som en moderne kristen, og jeg håper du vil være en KrFer som tørr å utfordre de mer konservative-kristne i vårt land..

Du er ekstrem klok synes jeg, til å være 24 år, det skal du ha ;)..

FR sa...

takk for alt for hyggelig ord!
takk også til deg for mange reflekterte og gode kommentarer!