11. apr. 2009

Derfor bruker jeg twitter, tumblr, blogg og ++


Hvorfor bruker politikere twitter(bildet), facebook, blogg og youtube? Hvorfor bruker jeg disse kanalene(og enda noen til)? Som mange andre har skrevet før meg, handler disse nettfunksjonene om toveiskommunikasjon og ikke den noe fjerne og til tider fordummende enveiskommunikasjonen. I tillegg er tilgjengelighet 24/7 et nøkkelord. Plutselig har alle anledning til å engasjere seg.

Politikken har lenge vært preget av høy terksel for å engasjere seg og i stor grad har det kun vært enveis kommunikasjon. "Web 2.0" har forlengst forandret dette. (Les hva Web 2.0 er her og her forklarer NRK Beta hva Web 3.0 er)

Som du kanskje allerede har registrert, har filiprygg.no fått nytt design og en rekke nye funksjoner. Den gamle(bildet) var nok litt mer rotete, nå er bloggen forhåpentlgvis mer oversiktlig.

Når jeg denne høsten stiller til valg på Hordaland KrFs stortingsliste så ønsker jeg å være mest mulig tilgjengelig og i mest mulig dialog med de jeg skal representere. Kanskje virker det litt masete å ha profiler på nesten alt som finnes av nettsamfunn og nettjenester, men det handler om å nå ut til flest mulig. Alle er ikke på twitter og skal heller ikke være det, men mange er der, og da må også politikerne være tilstede. (Les om hva twitter er her!)

En av de nye funksjonene ved filiprygg.no er kommentar-systemet. Det gamle systemet fungerte som en lang liste med tilbakemeldinger, nå over 3000 kommentarer senere, skal debatten forhåpentligvis være mer levende og interessant enn det gamle systemet. En annen ny funksjon er implementeringen av twitter, og snart kommer youtube implementering. I motsetning til mange andre har jeg valgt å la folk være anonyme dersom man ønsker det. For noen er dette viktig for at de skal våge seg inn i en politisk debatt. Jeg tar heller sjansen på å måtte moderere noen innlegg, fremfor å ha høy terskel for deltakelse.

Det er naivt å tro at man når alle og at man klarer å kommunisere tilstrekkelig med å kun bruke internett. For at de som bor i Hordaland skal bli kjent med KrFs politikk og hvem jeg er, må jeg være til stede mange steder. Det handler om media, stands, debattmøter, brosjyrer, reklame og internett. Kanskje aller sterkest er møtet ansikt til ansikt. Men med over 400.000 innbyggere er ikke det mulig å få til med alle. Det siste er en av grunnen til at denne bloggen er viktig. Enkelte dager er mer enn 3000 unike nettbrukere inne, andre dager langt færre.

Er det ting du synes mangler eller noe som burde vært annerledes? Kom svært gjerne med innspill! Denne siden er langt i fra ferdig og det er helt sikkert flere kanaler som KrF bør være til stede på.

PS! Jeg ingen ekspert på dette, men jeg lærer, blant annet av @sondreolsen som har http://www.sondreolsen.no/. Les her hva Sondre Olsen skriver om twitter.
FR Kommunikasjonssjef Skaperkraft

1 kommentar:

Filip Rygg sa...

Takk for det Tommy! Kjekt at du er med i flere spennende debatter her!